Wat een vastenkuur met een mens doet

Een tijdje geleden nam ik deel aan een onderzoek over eetgewoonten bij vegetariërs. 40 dagen lang hield ik mij – in de mate van het mogelijke – aan een aantal strenge eetregels om mijn lichaam te zuiveren en helemaal in balans te krijgen. Althans dat was toch de theorie.

Feit was dat ik vaak honger had. Niet dat ik volgens de regels niets mocht eten, maar bepaalde types van voedsel mochten niet gecombineerd worden. En aangezien eiwitten zo’n 3u nodig hebben om te verteren, kon ik de drie uur na een eiwitmaaltijd niets anders eten dan meer van hetzelfde. Een hele dag enkel eiwitrijk voedsel eten is noch lekker, noch gezond, dus moest er ergens een eetpauze van minstens 3u zijn. En zo verging het me met de andere combinaties ook.

Maar het was allemaal voor een goed doel – de thesis van een collega-vegetariër – dus ik hield het graag vol. En ik wou natuurlijk weten of het werkte. Zou ik me effectief beter voelen met het dieet? Energieker? Vol levensvreugde? Jammer genoeg niet. Anders zou ik het nu nog volgen. Ik voelde me niet gezonder of levendiger. Vaak kreeg ik zelfs buikpijn van – vermoedelijk – te veel rauwe groenten.

Ondertussen zijn we 40 dagen na de laatste dag van het onderzoek. Wat heb ik ervan overgehouden? Ik ben nog steeds een paar kilo lichter dan voor het onderzoek, wat wel leuk is natuurlijk. Een aantal lekkere receptjes uit het onderzoek blijven ook in mijn receptenbibliotheek zitten. Maar het meest frappante is toch wel de hoeveelheid fruit die ik tegenwoordig eet.

Tijdens het onderzoek mocht ik ’s morgens enkel fruit eten. Vandaag start ik nog steeds de weekdagen met een fruitsla. In de weekends wijk ik daar wel eens van af, al probeer ik toch ook dan een stuk fruit in het ontbijt te verwerken. Ook tussendoor grijp ik veel gemakkelijker naar fruit in plaats van andere zoetigheden. Ik heb gewoon veel minder trek in koekjes, ijsjes en andere snoep. Geef mij nu maar een handvol besjes of een appel.

Conclusie? Al laat ik nu een groot deel van de regels achterwege, de vastenkuur heeft me toch deels gezonder doen eten. In dat opzicht vond ik het sowieso een geslaagd experiment. Volgend jaar doe ik zeker nog eens zo’n kuur. En waarom niet, ik doe hem gewoon tijdens de Christelijke vastentijd. Dan blijf ik tenminste van al die paaseitjes af.

1 reactie

  1. 09/05/2011 bij 07:54

    […] maar ik wou toch opnieuw een dieet-experiment doen dit jaar. Het zal iets minder radicaal zijn dan vorig jaar en hopelijk ook iets makkelijker vol te houden. Ik ga dus proberen om de komende maand […]


Geef een reactie

