Chocolade op maat: Chocri

Ik ben een chocoholic. Als ik moest kiezen tussen een leven zonder seks of zonder chocolade zou ik zéér lang twijfelen. Klassieke Côte d’Or chocolade of aparte chocomelkjes van Boon, het gaat er allemaal vlotjes binnen.

Groot was dan ook mijn enthousiasme toen ik Chocri ontdekte: een website waar je zelf chocoladetabletten kan samenstellen. Dat moest ik proberen.

Je vertrekt van 4 basistabletten: wit, melk, zwart of wit met melk. Daarop voeg je tot vijf andere ingrediënten toe. En dat kan vanalles zijn: noten, gedroogde vruchten, kruiden, snoep, chocoladedruppels, roosjes, beertjes, hartjes,happy birthday tekstjes, miniboterkoeken, kerstmannen, pretzels, cornflakes, … en nog tientallen andere gekke en minder gekke ingrediënten.

Eenmaal de tablet — of waarschijnlijker tabletten — klaar zijn, kan je ze een eigen naam geven. Even betalen met Paypal en een week later worden ze afgeleverd door DHL. Ze zitten verpakt in mooie rode doosjes, met de gekozen naam vooraan en de ingrediëntenlijst achteraan. Leuk detail: als je de chocolade weghaalt, lees je op de binnenkant “liefde bij de eerste beet? Er is een vervolg op Chocri.de”.

Omnomnomnomnom

Andere leuke marketingtruukjes waar ik maar al te graag van ga profiteren:

  • Op de achterkant van het pakket staat een code waarmee je exact dezelfde chocolade kan bestellen. Handig als je de ideale chocolade gecreëerd hebt en niet elke keer op nieuw het creatieproces wilt doorlopen.
  • Vijf tabletten bestellen = gratis verrassingstablet. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd, maar hoop in ieder geval dat je wel kan aangeven dat je iets vegetarisch wil (jazeker, je kan ook bacon in je chocolades draaien).
  • Facebookacties: Chocri heeft ook een zeer actieve Facebookpagina, waarop regelmatig exclusieve acties gevoerd worden. Zo kon je de afgelopen week een earlybird-korting krijgen als je nu al je kerstchocolade bestelde. Of gewoon een voorraadje voor de komende maand natuurlijk…
  • Chocoladeabonnementen: Het ideale kado voor de extreme chocolholics onder ons, 8, 12 of 24 tabletten per jaar aan huis geleverd. Iedereen die nog een kerst- of verjaardagskado voor mij zoekt mag dit opvatten als een “stille” hint.

Het stopt niet bij een geweldig product, ook op ethisch vlak zit het goed. Een deel van de winst gaat naar projecten voor kinderen in armere landen. De gebruikte chocolade is volledig bio en fairtrade en ook de meest ingrediënten zijn bio, fairtrade of beide. De zwarte chocolade is trouwens veganistisch, de witte en melkchocolade evidenterwijze niet.

Mijn eerste bestelling is alvast zeer geslaagd. Zondag besteld, vrijdag DHL aan de deur. Mijn vriend had 2 zwarte, bitterzure chocolades gemaakt. Minder mijn ding, maar hij vond ze zeer lekker. Ik, zoetekauw, maakte een witmelkmix met nouga en zeezout en een melkchocolade met gekarameliseerde amandelen en gedroogde bosbessen. Allebei zalig lekker. Het zal dus zeker niet de laatste keer zijn dat ik er iets besteld heb.

Omnomnom

Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat je voor Europa enkel op de Duitse site terecht kan. En enkel in het Duits. Gelukkig kan je spieken op de Amerikaanse website, Createmychocolate.com. Chocolade daar samenstellen en dan — in het slechtste geval op basis van de foto’s — je chocolade op de Duitse website samenstellen. Opgelet: de lijst met ingrediënten komt niet volledig overeen. Sommige zijn enkel in Europa verkrijgbaar, sommige enkel in Amerika.

En nog een laatste puntje om je te overtuigen: de tabletten zijn gemaakt van Belgische chocolade!

4 reacties

  1. @rno said,

    21/10/2010 bij 07:54

    “Als ik moest kiezen tussen een leven zonder seks of zonder chocolade zou ik zéér lang twijfelen. ”
    Chocolade kan je eten vanaf je 4e en de rest van je leven. En je kan er ook samen van genieten. Zelfs met meerdere mensen, zonder problemen te krijgen met je partner (tenzij je lijn teveel hoge golven gaat vertonen).

  2. Branwen said,

    22/10/2010 bij 16:02

    Wow! Ik heb hier verder geen woorden voor, dus Wow! (gaat snel Duits leren)

  3. 24/10/2010 bij 10:46

    […] Naar aanleiding van mijn vorige post over Chocri… […]

  4. Tine Putzeys said,

    24/10/2010 bij 10:48

    @ Branwen: als je toch sprakeloos bent, is dat Duits leren overbodig 😉
    @ @rno: er zijn argumenten voor chocolade, maar ook voor seks. Ik heb er maar een apart blogpostje van gemaakt: https://veggievoortwee.wordpress.com/2010/10/24/de-chocolade-vs-seks-kwestie/


Geef een reactie

