Venkelgratin

Iedereen heeft in zijn jeugd waarschijnlijk kilo’s “witloof met hesp”-rolletjes in kaassaus gegeten. Zo ook ik. Sinds ik vegetariër ben maakt mijn mama de schotel wel eens zonder hesp. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fan van witloof. Vandaar dus dit alternatief: Venkelgratin.

Opgelet: de versie van mijn mama — en misschien ook wel die van vele andere mama’s — zwom in de kaassaus. Deze gratin doet dat niet. Het is net genoeg om alle venkel te bedekken. Voornamelijk omdat ik toch wat aan mijn lijn wil denken. Ook als ik dit soort gerechten maak. Maar niets weerhoudt je ervan om alle hoeveelheden te verdubbelen…

Venkelgratin

Venkelgratin

Dit gerecht — geïnspireerd door een recept uit De vetarme vegetarische keuken — is zeer lekker met puree.

Ingrediënten

1 venkelknol: in grove stukken gesneden
200 ml melk
25 g boter
25 g bloem
80 g gratinkaas (ik gebruik Oud Brugge)
1 snee oud brood: tot kruim vergruisd
bakspray/boter/olie om de ovenschotel in te vetten
150 ml water

Recept

Verwarm de oven voor op 240°C.

Verhit een wok en doe er de venkel in. Giet het water er over. Bak/stoom tot het water op is en de venkel zacht begint te worden. Hij ziet er dan normaal lichtjes bruin uit. Doe hem in de ingevette ovenschaal.

Smelt de boter en roer er de helft van de bloem door. Voeg de melk toe en roer goed. Doe de helft van de kaas in de melksaus en roer verder. Verdik de saus met de overgebleven bloem tot ze dik genoeg is voor jou. Blijf roeren. Giet de kaassaus tenslotte over de venkel.

Bestrooi met het broodkruim en laat 15 minuten garen in de oven. Neem de schotel er even uit en strooi er de overgebleven kaas over. Zet nog 5 minuten in de oven. Bij het serveren kan je eventueel een takje van het venkelloof ter decoratie gebruiken.

Smakelijk!

Geef een reactie

