Goede voornemens

Ik ben er wat laat mee, maar bij deze toch mijn goede voornemens voor 2011. En die hebben — hoe kan het ook anders — allemaal iets te maken met voeding en eten:

1. Meer “gekke” groenten en fruit eten

Als vegetariër eet ik al wel meer gevarieerd dan pakweg mijn ouders, maar ik merk toch dat zelfs ik snel verval in gewoontes. Dezelfde groenten en fruit komen vaak terug in mijn recepten. Deels omdat ik ze zo lekker vind, maar ook deels uit gemakzucht.

Daarom heb ik me voorgenomen om meer nieuwe dingen te proberen. Of dingen die ik wel eens ooit gegeten heb, maar daarna in de vergetelheid geraakt zijn. Dat kan zijn op vlak van groenten en fruit, maar ook allerhande andere ingrediënten. Zo lang het maar geen dode dieren zijn.

Voor het fruit heb ik daarvoor alvast een goeie partner. Fruitsnacks levert elke week op mijn werkplaats een goed gevulde fruitmand met (bijna) elke keer een minder bekende fruitsoort. Paseerden al de revu: paraguayo’s, lychees, tamarines, nashiperen, mini-bananen, kiwibessen, … Gewoonlijk mag ik wel voorproever spelen van mijn collega’s.

Op vlak van groenten zal het volgende voornemen mij waarschijnlijk kunnen helpen.

2. Meer groenten en fruit bij de groentenboer halen

In Hasselt zijn twee zeer leuke groentenwinkels: ’t Spruitje en het Vitamientje. Deze liggen in het centrum en zijn dus niet altijd even goed bereikbaar. Maar ik wil er dus werk van maken om er vaker langs te rijden voor wat verse groentjes. Ze zijn er verser en je kan ze meestal in kleinere hoeveelheden kopen dan in de Colruyt (waar ik meestal mijn boodschappen doe). Als extraatje hebben ze ook lekkere sapjes en slaatjes. Ideaal als beloning voor dat extra fietstochtje!

3. Vaker veganistisch eten

Echt veganist zal ik nooit worden. Daarvoor eet ik veel te graag kaas. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik geen moeite kan doen. Het is veel gezonder, beter voor het milieu en — oh ja — voor de lijn. Redenen genoeg om wat vaker voor een volledige plantaardige optie te kiezen. Als het goed meevalt verschijnen de receptjes natuurlijk ook op deze blog.

3 reacties

  1. @rno said,

    26/01/2011 bij 09:20

    Houd je er wel rekening mee, dat exotische producten meer vlieguren maken?

    • Tine Putzeys said,

      26/01/2011 bij 13:48

      Ik hou daar zoveel mogelijk rekening mee, maar dat gaat natuurlijk niet altijd. En het is ook niet gezegd dat het alleen om exotische dingen gaat. Zo heb ik vorige week iets met schorseneren gemaakt. Niet bepaald exotisch, wel een weinig gekende groente voor mij.

      Omgekeerd kan ook. Iets banaals als een kiwi zorgt voor gigantisch veel uitstoot. Daarom probeer ik ook enkel kiwi’s uit Italië te kopen…

  2. 30/01/2011 bij 12:59

    […] van mijn goede voornemens voor het jaar was om wat meer ‘gekke’ ingrediënten te gebruiken. De schorseneer was […]


Geef een reactie

