Vegetariërs eten geen vis

Er bestaan nog zoveel misverstanden over vegetarisme, maar het meest irritante is wat mij betreft toch wel het idee dat vegetariërs vis eten. Jazeker, er zijn mensen die zich vegetariër noemen en toch vis eten. Jammer voor ons ‘echte’ vegetariërs, want daardoor krijgen sommige mensen het idee dat vegetariërs vis eten. Resultaat? Op feestjes of op restaurant zit in de ‘vegetarische’ schotel (te) vaak vis. Met honger naar huis gaan is nooit leuk…

Onlangs nog was ik met een zeer grote groep op restaurant. Zo groot dat apart bestellen geen optie was. De verantwoordelijke had vooraf plichtsbewust doorgegeven dat ik en mijn vriend vegetariërs zijn. Voor de maaltijd kwam een vriendelijke dame aan onze tafel langs om te verifiëren dat wij die twee vegetariërs waren. Ik was al helemaal in de wolken en benieuwd welk lekkers ik voorgeschoteld ging krijgen, toen er— uiteraard — drie gigantische stukken vis voor ons neergegooid werden. Gelukkig wilden onze tafelgenoten helpen met het beleefd wegwerken van de schotel en waren er voor ons nog frieten en wat platgekookte groentjes.

Het gaat zelfs verder. Sommige “vegetariërs” eten kip en gevogelte. Waarom je dan nog zou denken dat je vegetariër bent ontgaat mij volledig, maar goed, het bestaat dus. Ooit heb ik zelfs een discussie gehad met een niet-vegetariër. Hij beweerde dat, aangezien vis en gevogelte niet in de categorie “vlees” vallen, vegetariërs vis en gevolgte eten. Zo had hij dat geleerd en ik zou hem niet van het tegendeel kunnen overtuigen. Alle respect dat ik had voor die persoon is sinds dat gesprek verdwenen.

Voor de duidelijkheid: vegetariërs eten geen dode dieren. En ook geen levende — ik althans toch niet. Of het beest in kwestie zwom, vloog, kroop of nog iets anders deed maakt niet zo veel uit.

En voor wie het echt wil weten:

Pescitariërs/pescotariërs: Eten wel vis, maar geen andere diersoorten.
Flexitariër: Eten regelmatig vegetarisch, maar bij gelegenheid ook wel eens vlees.
Lacto-vegetariërs: Eten geen vlees, vis of gevogelte. Eten wel melkproducten, maar geen eieren of producten met eieren.
Ovo-vegetariërs: Eten geen vlees, vis of gevogelte. Eten wel eieren en eiproducten, maar geen melkproducten.
Lacto-ovo-vegetariërs: Eten geen vlees, vis of gevogelte, maar wel andere dierlijke producten. De meeste gewone vegetariërs (waaronder ondergetekende) vallen in deze categorie.
Veganisten: Consumeren geen dierlijke producten: geen vlees, vis, gevogelte, eieren, melk, honing, gelatine, … Veganisten trekken deze levensstijl ook verder door dan simpelweg culinair. Ze dragen ook geen kleren met dierlijke producten in, gebruiken geen make-up met dierlijke producten of die op dieren getest is, etc etc.

Er bestaan nog andere variaties. Als het bestaat heeft het waarschijnlijk wel een naam. Maar bovenstaande zijn de meest voorkomende. Moet je koken voor iemand die zich vegetariër noemt en ben je niet zeker wat hij of zij eet? Vraag het gewoon!

Aan iedereen dit weet: zeg het voort, schreeuw het van de daken, schrijf het in blogposts of maak er een speciale twibbon voor aan. Misschien dringt het dan eindelijk bij de rest van de wereld door. En mogen wij ons buikje rond eten in plaats van te overleven op bijgerechten.

Voor ons vegetariërs zit er voorlopig niet veel anders op dan elke keer op nieuw uit te leggen wat we al dan niet eten. Persoonlijke tip: doe het vooraf als de vriendelijke dame aan je tafel staat…

10 reacties

  1. @rno said,

    30/01/2011 bij 14:30

    Als mensen over vegetariërs beginnen, die vis eten, verwijs ik altijd naar Volendam en Urk, alwaar dan ontzettend veel “vegetariërs” zouden wonen. Evenals in de talloze vissersdorpen over de gehele wereld.

    Inderdaad, vegetariërs eten geen vis. Je kan dit navragen bij The International Vegetarian Union.
    O ja, en ze eten ook geen insecten en schelpdieren. Ze eten gewoon geen dieren.

  2. Branwen said,

    30/01/2011 bij 16:22

    Zag laatst een stand up comedian die een goede grap had over vegetariërs die we vis eten. Hij zei, dat zijn geen vegetariërs dat zijn leugenaars. 🙂

    ps. Hier ook een lacto-ovo die regelmatig gepest wordt met vis. Getverderrie…

  3. Sofie said,

    03/02/2011 bij 11:13

    Je hebt overschot van gelijk maar ik probeer het zo te bekijken: iemand die geen vlees eet en toch kip of vis, maakt althans een beetje een verschil, het is een stap.. Toch?
    Ik erger me er ook aan hoor maar niemand is heiliger dan de paus. En ik krijg al helemaal de kriebels als ze over leren schoenen beginnen, want dat mag ook niet meer. Maar zoals ik zei: elke stap is er eentje.

    • Tine Putzeys said,

      03/02/2011 bij 22:53

      Ik heb helemaal niets tegen mensen die kip of vis eten. Integendeel. Iedereen eet wat hij of zij wil. Maar noem jezelf dan geen vegetariër…

      En natuurlijk is niemand heiliger dan de paus. Ik kan me inbeelden dat ik voor een veganist een walgelijk persoon lijk. Maar diezelfde veganist heeft dan thuis misschien weer een hond zitten. Wat vreselijk slecht voor het milieu is. Dat betekent dan weer niet dat hondenbezitters kop van jut moeten worden, etc etc.

      Al wat ik wil zeggen is: opgelet vegetariërs, niet iedereen zit op dezelfde lijn en opgelet aan alle niet vegetariërs wat je een vegetariër voorschotelt.

  4. Eline said,

    14/07/2011 bij 14:19

    Ik krijg ook echt op mijn zenuwen wanneer mensen zich vegetariër noemen & dan fijn mosselen gaan eten of een stuk zalm….
    Ookal eten ze geen vlees dit kun je géén vegi noemen…
    Die mensen proberen zich precies naar de buitenwereld beter voor te doen dan ze zijn…
    Maar voor mij blijft elk mens dat diertjes eet… of het nu gaat om een vis of een varken gewetenloos EN harteloos ..

  5. Harry said,

    31/12/2011 bij 16:50

    Beste Eline,
    Laten we nu eens beginnen met respect te hebben voor elkaar.
    Dat jij vegetarier ben en je doet dat uit een bepaalde overtuiging, prima, respect.
    Maar ik eet graag een stukje vlees of vis en een eitje gaat er ook wel in.
    Maar om mij en alle andere carnivoren nu uit te maken voor gewetenloos en harteloos,,, als ik jou uitmaak voor konijn en zeg dat jullie veelal een raar kleurtje hebben en soms raar ruiken vind jij dat ook niet plezierig en misschien voel je jezelf nog beledigd.
    Wat ik harteloos vind is dat mensen zich dierenvriend noemen en hun “huis”dieren in veel te kleine kooien proppen.

  6. jana said,

    14/07/2012 bij 20:49

    misschien moet je niet alle mensen over één kam scheren.
    Ik eet geen vlees maar wel vis. Dat is nu eenmaal mijn overtuiging. Ik heb wel degelijk die vitaminen die in vis zitten nodig, maar van vlees word ik (en dat is echt krijg er hoofdpijn van) ziek. En wanneer ik dan zeg dat ik geen vlees eet, word ik door iedereen vegetarisch genoemd. Ja kijk om het niet te ingewikkeld te maken zeg ik dan maar ja.
    Maar om me daarom nu een leugenaar te noemen? of dat ik me beter zou willen voordoen?

    • Tine Putzeys said,

      11/08/2012 bij 08:13

      Hoi Jana

      Ik denk niet dat ik of iemand anders hier zegt dat je een leugenaar bent. Er was enkel sprake van een comedian die dat zou gedaan hebben en als we dat al voor waarheid gaan moeten aannemen.

      Ik snap je situatie en ik denk ook niet dat het nodig is om elke keer de discussie aan te gaan (ik hou er me zo veel mogelijk van weg, dat soort discussies), maar ik hoop dat je dan op z’n minst niet uit jezelf gaat zeggen dat je vegetariër bent.

      Wat ik ook al gezien heb zijn mensen die uit gemak zeggen dat ze vegetariër zijn, omdat ze heel veel soorten vlees of vis niet kunnen/willen/mogen eten. Die eten dan wel thuis nog eens een stukje vlees/vis, maar buitenshuis niet, gewoon om te vermijden dat ze een lijst van dingen die ze niet eten moeten doorsturen.

      • @rno said,

        11/08/2012 bij 11:08

        Vegetariërs eten geen dode dieren.

  7. ventra said,

    30/10/2012 bij 08:27

    vegetariers hebben het soms moeilijk. Maar ze moeten niet zeuren!! Ze kunnen tenminste alles eten als ze dat willen. Denk eens aan degenen die door gezondheids problemen heel veel lekkers NIET kunnen eten omdat ze er doodziek van worden!! Dagen in bed liggen doordat ze perongeluk een stukje vlees, vis o.i.d. binnen kregen…
    Wees blij met wat er voorhanden is en probeer niet mee te doen met diegene die interessant over willen komen!! 😦


Geef een reactie

