Linzencurry (Dal Bhat)

Uit de bib van Eva leende ik het boek “De groene wereldkeuken” van Troth Wells. Dit is een lichtjes aangepast recept uit dat boek. Heerlijk met wat naanbrood, maar gewoon geroosterd brood kan ook perfect.

Ingrediënten

200 g oranje of rode linzen.
1 ui: in ringen
3 tenen knoflook: fijngesnipperd
2,5 cm gemberwortel: fijngesnipperd
1l groentenbouillon
2 tl kurkuma
Chilipoeder
Olie om te bakken

Recept

Verhit de olie in een matig hete pan en fruit de ui een tweetal minuutjes. Voeg de bouillon, linzen en kurkuma toe. Breng aan de kook en laat 10 min pruttelen. Roer regelmatig, zodat de linzen niet aanbranden. Als het vocht bijna weg is, meng je de gember en knoflook door de linzen. Laat nog verder pruttelen tot het vocht helemaal opgeslorpt en verdampt is. Kruid indien gewenst nog met chilipoeder. Serveer warm.

Smakelijk!

5 reacties

  1. Nandini said,

    06/09/2011 bij 13:04

    Even als toevoeging dhal bhat betekent linzen met rijst. Dus dit gerecht is heel goed met rijst te eten maar wordt dan wee

  2. Nandini said,

    06/09/2011 bij 13:08

    weer wat ongezonder tenzij je veel koolhydraten nodig hebt. Varieer door de knoflook even te bakken in wat olie i.p.v. ‘rauw’ later bij te voegen en tegelijk kun je ook nog komijn mee laten poffen en bij de ‘dhal’ bijdoen.
    In dit geval hoef je de ui aan het begin niet te bakken maar laat je deze meekoken met de linzen en voeg je de olie op het einde samen met de knoflook en komijn toe.

    • Tine Putzeys said,

      06/09/2011 bij 21:30

      Merci voor de tips!

      Ik vind linzen op zich al erg vullend, dus rijst hoeft niet echt. Ik eet net graag dhal omwille van de linzen.

  3. veerle said,

    16/06/2012 bij 18:33

    Ben het nu aan het maken. Lijkt me overheerlijk ;-). Maar 10 minuutjes koken is (hier althans) veel te weinig om een liter water te laten wegkoken. Op zich geen probleem uiteraard, maar ik zit in tijdsnood en ik had dit receptje uitgezocht omdat het me heerlijk leek én omdat het niet veel tijd nodig had. Maar de look en gember geuren lekker, ik kan bijna niet wachten om het te proeven 😉

    • veerle said,

      16/06/2012 bij 18:52

      En het was ook echt lekker! Heb het met iets minder gember klaargemaakt (ik had niet meer zo’n groot stuk) en met komijn (zoals hierboven staat). Dit ga ik vaker maken!


Geef een reactie

