Quinoa met geroosterde paprika

Voor dit recept gebruik ik vers geroosterde paprika’s. Als je minder tijd hebt kan je ook gewoon geroosterde paprika’s uit een bokaal gebruiken.

Ingrediënten

Quinoa (hoeveelheid naargelang je honger)
2 rode paprika’s (of een bokaal geroosterde paprika’s): gehalveerd en de zaadlijsten verwijderd
1 rode ui: in zeer fijne ringen
10 zwarte olijfen: gehalveerd (en ontpit)
20g rozijnen
1 el citroensap
1 el komijnzaad
1 el korianderzaad
2 el verse munt (versnipperd)
1 tl kaneel
Rasp van 1 sinaasappel
2 el olijfolie

Recept

Rooster de paprika’s door ze met de open kant naar benenden onder de gril te leggen. Haal ze er terug uit na zo’n 20 minuten en laat ze afgedekt afkoelen. Haal, wanneer ze hanteerbaar zijn, de schil er vanaf. Ze zou heel gemakkelijk moeten loskomen. Snij de paprika in grove stukken.

Kook de quinoa volgens de instructies op de verpakking.

Rooster de komijn, zonder olie, in een matig hete pan. Als de zaadjes beginnen te springen haal je ze meteen van het vuur. Kneus het korianderzaad in een vijzel.

Meng de quinoa, paprika, rode ui, olijven, komijn, koriander en rozijnen. Kruid met kaneel en munt en breng op smaak met het citroensap. Rasp vervolgens ook nog de appelsienschil erover. Werk af door er de olijfolie door te mengen. Serveer warm.

Smakelijk!

4 reacties

  1. Branwen said,

    15/05/2011 bij 10:36

    Gaat her goed met je vegan challenge? Ik durf wel te zeggen dat het met dit soort gerechten niet moeilijk vol te houden is 😉 Ziet er heerlijk uit. Nu heb ik geen quinoa in huis. Je vindt het vast wel goed als ik bulgur gebruik, toch?

    • Tine Putzeys said,

      18/05/2011 bij 22:07

      Jij —maar alleen jij— mag dat. Ik wou vooral eens quinoa proberen. Moet tot mijn grote schande bekennen dat dit de eerste keer was. Bulgur heb ik zelf nog nooit gemaakt, maar wel al vaak gegeten. En past er inderdaad ook wel goed bij.

  2. Dorien Jorissen said,

    29/03/2012 bij 09:49

    Dit recept heb ik gisteren ook eens gemaakt. Ik eet de laatste tijd vaak quinoa omdat het iets voedzamer is en minder lege koolhydraten bevat dan bijvoorbeeld witte pasta.

    Het was in ieder geval heel lekker en ik ben blij dat ik hier gisteren een receptje hebt teruggevonden toen ik quinoa in de zoekfunctie opzocht 🙂 ! Ik heb al vaker online gezocht naar vegetarische recepten met quinoa, maar ik heb er nog niet zoveel lekkere kunnen vinden.

    • Tine Putzeys said,

      03/04/2012 bij 15:44

      Hey Dorien

      Leuk dat je het lekker vond 🙂

      Waarschijnlijk ken je hem al, maar voor de zekerheid toch eens meegeven: http://www.findingvegan.com/.

      En ook http://www.yummly.com/ vind ik heel handig, omdat je daar op ingrediënt kan zoeken (of er net uitfilteren wat je niet wil).

      Groetjes
      Tine


Geef een reactie

