The vegan challenge: week 1

Goed we zijn nu een weekje bezig met onze poging tot veganistisch eten. Tijd voor een evaluatie.

Over het algemeen is het vrij simpel: zo lang we zelf koken is er geen probleem, maar daarnaast wordt het moeilijker om het vol te houden. En net die week dat ik veganistisch ga eten word ik gebombardeerd met eten. Eten, vreten, overal! Of is dat misschien altijd zo en valt het nu meer op?

Een greep uit de gebeurtenissen van deze week: een chocoladebeurs in het gebouw waar ik werk, gratis ontbijt in de Colruyt (en een pak gratis koffiekoeken), een appelcake, traktatie op frieten, traktatie op ijs, een spontaan avondje uit en oh ja, een trouwfeest met dessertenbuffet. En hoeveel keren waren er vegan opties?

Toegegeven, er was ook fruit op het dessertenbuffet, maar wie wil er nu in godsnaam alleen fruit eten als er zoveel ander lekkers naar je ligt te staren: eat me…eat meeee! Om dus maar te zeggen dat het 6 van de 7 dagen gelukt is vegan te eten 😉

Ook gemerkt: je begint aan alles te twijfelen. Echt alles. Die Alpro desserts, zijn die wel helemaal vegan? Daar zit toch chocolade in? “Hoe zou 100% plantaardig niet vegan zijn” was het antwoord van de vriendelijke @provamel Twitterman. Logisch, maar je begint echt aan alles te twijfelen.

De regel is simpel: niets met dierlijke producten. De uitvoering heel wat moeilijker. Rode waterijsjes? Daar blijven we beter af. Daar zullen wel van die geplette insecten inzitten zeker? Niet dus, de raket van Ola is vegan. De soyasmoothies van Juicebox? Die zullen toch wel vegan zijn. Niet dus, er zit honing in… Om gek van te worden. En nooit meer buiten te komen.

In Amerika hebben ze daar apps voor. Gewoon barcode scannen en je weet meteen of iets al dan niet plantaardig is. In België zijn we daar nog lang niet. Wie begint er aan? Gelukkig heb ik al wel een app gevonden met een verklaring voor alle E-nummers.

Op naar week twee!

4 reacties

  1. 16/05/2011 bij 09:20

    Mss dacht ik niet verder na over je vraag maar het is lactose-vrije chocolade… vandaar 🙂

    • Tine Putzeys said,

      18/05/2011 bij 19:09

      Ik heb dinsdag 5 veggieburgers vastgehad. 1 was volledig vegan. Mijn wantrouwen is toch niet ongegrond hoor. En ja, die ene was van Alpro 😉

  2. Branwen said,

    16/05/2011 bij 10:37

    Ik vind je heel moedig! Het is al heel lastig om in deze maatschappij veggie te eten laat staan vegan en jij doet toch maar mooi een poging.
    Ik ga het ook eens proberen (val je er ook van af?)

    • Tine Putzeys said,

      18/05/2011 bij 19:11

      Ik ben al sinds november aan het dieëten. Ik ben inderdaad afgevallen vorige week, maar of dat aan het vegan eten ligt kan ik niet zeggen. Vandaag in ieder geval een zeer zeer zware calorierijke raw pie gegeten, dus ja, … dat zal ik morgen ook wel merken op de weegschaal 😉


Geef een reactie

