The vegan challenge: week 2

Vorige week dacht ik nog dat het toeval was, al dat eten rond mij. Maar het was heel deze week van hetzelfde. Waarschijnlijk zijn we er zo aan gewend geraakt om langs alle kanten gebombardeerd te worden met allerhande hapjes, snoep, traktaties, degustaties en etentjes, dat we het niet eens meer opmerken. Tot je er begint op te letten natuurlijk.

En ik moet zeggen —sorry aan alle full time veganisten— ik voel me behoorlijk associaal in al die situaties. Constant goedbedoelde aanbiedingen moeten afslaan, enkel en alleen omdat er een ei of wat melk in zit? De enige aan tafel zijn die geen frieten eet, omdat ze niet in plantaardige olie gebakken zijn? Vervelend!

Zelfs als je er op let kan je nog in genante situaties terecht komen. Dan ga je speciaal naar een restaurant met vegan opties, kiest een lekkere schotel eruit en krijgt dan een salade met kaas als bijgerecht geserveerd. Ondanks dat je daar helemaal niet had achter gevraagd. Ik heb op zo’n moment niet echt zin om die salade terug te sturen, zeker al niet als de rest van het eten zo heerlijk is. Dat is zo beledigend.

In de eigen keuken gaat alles wel goed. Als we een kookboek openslaan zijn er wel enorm veel gerechten die uit de boot vallen, maar het internet biedt inspiratie genoeg. Al moet ik wel zeggen dat veel Amerikaanse recepten eigenlijk gewoon vegetarische recepten zijn met een of ander vervangmiddel. Niet bepaald creatief en het lijkt me ook niet echt de gezondste oplossing. Fake kaas komt bij mij toch altijd over als een industrieel en chemisch product. Gelukkig mis ik tot hier toe de echte kaas en melkproducten nog niet.

Geef een reactie

