Getest en goedgekeurd: tartex broodsmeersel

’s Avonds een diner koken is geen probleem voor een keukenprinses als ik, maar net als elke vegetariër word ik regelmatig geconfronteerd met de vraag wat ik in godsnaam op mijn boterham moet doen ’s middags. Normaal gezien is dat veel kaas. Smeerkaas, harde kaas, gesmolten kaas, … You name it. Maar, dat heeft ook zo zijn nadelen — lees mijn gat wordt daar dik van. En ja, ik ben momenteel nog steeds bezig met mijn vegan challenge. Dus wat eet je dan?

Gelukkig bestaat er zoiets als de biowinkel. Rekken vol vegetarisch en veganistisch broodbeleg. Mijn laatste nieuwe liefde: Tartex. Een broodsmeersel met de consistentie van paté. Sommige varianten smaken ook echt naar paté, zoals ik die mij van vroeger herinner. Al moet ik daar zoals steeds wel bij vermelden dat het ZEER lang geleden is dat ik dat nog gegeten heb. Er kan dus wat ruis op mijn smaakgeheugen zitten.

Er zijn een hele boel varianten: natuur, gerookt, champignon, groene peper, truffel champagne (zoals de Faux Gras van Gaia), Mexicaans, pesto, olijven, kruiden, Hongaars, … Te veel om allemaal op te noemen. En voor nieuwelingen zoals ons met geen flauw idee wat lekker is, zijn er handige setjes met 5 kleine potjes om te proeven. Mijn persoonlijke favorieten tot nu toe zijn de Mexicaanse en de gerookte. Mijn vriend vindt vooral de groene peper heerlijk, maar die hebben we jammer genoeg nog niet in grote potten gevonden.

Waar vind je ze? In de biowinkel natuurlijk. Maar goed nieuws voor de mensen die niet in de buurt van een biowinkel wonen: je kan ze ook bestellen via Bioplanet.be en gewoon in je plaatselijke Colruyt laten leveren. Handig!

Meer info over de producten op Tartex.com. Opgelet: sommige varianten bevatten honing en zijn dus niet geschikt voor strikte veganisten.

6 reacties

  1. Inge said,

    04/06/2011 bij 11:38

    Je hebt deze paté soorten ook van Zonnatura in smaken tomaat en champignon dacht ik echt super lekker :).
    Je moet wel oppassen want die paté’s zijn niet altijd super gezond, om ze zo smeuig te krijgen wordt nogal eens heel veel olie toegevoegd, ik weet dat die van de Vivera als hoofdbestanddeel olie heeft…
    Vivera en AH hebben trouwens ook vegetarische Filet American, echt super lekker!
    Groetjes Inge,

    ps. Ik kom uit NL dus weet niet of je deze merken ook in Belgie kan kopen…

  2. Tine Putzeys said,

    04/06/2011 bij 17:31

    AH komt binnenkort toch naar België 😉

    De paté’s verschillen nogal. Sommige zijn vettiger dan andere. Maar ik smeer dan ook geen centimeter dikke lagen natuurlijk.

    Bij de gerookte vraag ik me wel af wat ze dan precies roken…

  3. Branwen said,

    04/06/2011 bij 23:12

    Ja, je hebt mij overtuigd. Ik ga dit ook eens proberen. Want heb nu alleen kaas, kaas, kaas en soms hummus op de hartige boterham. Maar vooral kaas. 😦

    • Tine Putzeys said,

      06/06/2011 bij 13:47

      ik ken het maar al te goed 😉

  4. L. said,

    25/06/2011 bij 15:06

    Tartex is een heerlijk, plantaadrig broodbeleg. Mijn favoriet is tomaat. Kwam er alleen net achter dat er honing in zit… jammer! Zou dat nou echt zoveel aan de smaak toevoegen denk ik dan.

    Kaas eet ik gelukkig niet meer. Eerst dacht ik dat het moeilijk zou zijn om te laten staan, maar daar heb ik nu geen last meer van. Ben niet meer verslaafd denk ik. (: Kaas is trouwens letterlijk verslavend. Er zit een opiaat in ‘casomorphine’ dat ervoor zorgt dat het kalf zich aan de moeder gaat hechten. En er dus ook voor zorgt dat mensen die zuivel consumeren steeds weer zuivel willen.

    • Tine Putzeys said,

      25/06/2011 bij 17:06

      Dat van die verslavende kaas is helemaal waar. Er zijn nog wat verslavende groenten. Tomaat bijvoorbeeld, omwille van nicotine. Bijna alle nachtschades hebben nicotine dacht ik. En natuurlijk ook chocolade. Not that I mind… 😉


Geef een reactie

