The vegan challenge: week 4

Het zit er op. Een kleine maand veganistisch eten. En ik moet zeggen: er is niet echt iets dat ik gemist heb. Er is verbazend veel puur plantaardig eten beschikbaar. Inclusief lekkere koekjes en chocolade. Ook kaas heb ik niet echt gemist. Al begint al die boterhamspread na een tijdje wel te vervelen. Maar er zijn natuurlijk genoeg alternatieven als je de moeite wil doen.

Wat zijn de resultaten? Fysiek merk ik in ieder geval niet veel. Ik voel me niet vitaler, of omgekeerd, helemaal niet zwak of lusteloos. Ik ben wel wat afgevallen, maar ik was dan ook al een tijdje aan het diëten en ben daar gewoon mee doorgegaan. Aan het veganisme zal het dus niet echt liggen.

Al moet ik zeggen: het is een goed “excuus” om de vele traktaties te weigeren. Ik denk dat ik er elke week minstens drie heb moeten afslaan. Waardoor ik me, zoals ik in vorige blogposts al vermeldde, ook behoorlijk asociaal voelde.

Een van de dingen die ik zeer specifiek wou bijhouden was de hoeveelheid proteïne die ik zou binnenkrijgen en de verhouding tussen vet- en eiwitinname. Ik hou al sinds eind vorig jaar nauwkeurig bij wat ik eet, dus kan perfect vergelijken met mijn gewone eetpatroon. Ik had vooral gehoopt dat, omdat ik geen kaas en andere vettige prul meer zou eten, de vet/eiwit-ratio zou dalen.

Voor de vegan challenge zat ik aan een gemiddelde van 55g vet per dag en 47g eiwit. Dat komt dus neer op een vet/eiwit-ratio van 1,17. De afgelopen maand haalde ik maar een gemiddelde van 39g eiwit per dag. Ondanks veel moeite met bonen, vleesvervangers, quinoa, … De gemiddelde hoeveelheid vet lag ook iets lager dan normaal, nl. 48g per dag, maar nog steeds een pak hoger dan ik gehoopt had. Damn those cookies and chocolate! Ik kom dus op een vet/eiwit-ratio van 1,23. Hoger dan normaal. Op dat vlak ben ik er dus aan voor de moeite.

Goed om weten: afhankelijk van de bron die ik raadpleeg zou ik tussen de 46g en 59g eiwit per dag nodig hebben. Met mijn gewoon vegetarisch dieet kom ik dus aan de ondergrens, met het veganistisch dieet niet. Maar, je moet natuurlijk rekening houden met feit dat ik op dieet ben. Een andere aanbeveling die ik lees is dat 10% van de calorie-inname van proteïnen moet komen. En jawel ook daarover heb ik cijfers: op een gewoon veggiedieet kom ik aan 12%, tijdens het vegan dieet kwam ik net aan 10% (gemiddeld!). Als we daarvan vertrekken zit ik dus perfect op de richtlijnen met beide diëten.

Dit geheel terzijde. Het punt was: vegan life, zou ik het kunnen en willen? Kunnen zeker en vast. Ik heb genoeg mogelijkheden en alternatieven. Maar dat willen, dat is nog een andere zaak. In een veganistische (of zelf vegetarische) gemeenschap zou ik er geen probleem mee hebben en het met veel plezier doen. Maar de sociale consequenties gaan me —op dit moment toch— nog net iets te ver. Ik wil niet de enige aan de tafel zijn die geen frieten aan het eten is. Of die de chocolade muffins moet weigeren omdat er eitjes inzitten. Eitjes die dan nota bene nog komen van de heel gelukkige achtertuinkippen van een collega. Niks wreedheid dus.

Conclusie: natuurlijk probeer ik zo veel mogelijk plantaardig te eten. Misschien iets minder kaas en die melk die ik toch eigenlijk al vies vind gewoon vervangen door sojamelk. Maar helemaal vegan is nog niet voor vandaag. Zal ik mezelf dan maar flexanist gaan noemen? Als het maar een naam heeft, dan is het legitiem en acceptabel, toch?

3 reacties

  1. Inge said,

    06/06/2011 bij 11:08

    Echt super goed dat je het tenminste 4 weken geprobeerd hebt! En ik begrijp helemaal wat je bedoelt met dat sociale gedoe, ik bedoel mensne vinden vegetariers al lastig (hoe ze daar bij komen snap ik niet) en veganisten al helemaal.
    Maar inderdaad alle kleine beetjes helpen!

  2. 06/06/2011 bij 15:05

    Heel leuk om te lezen wat de pro’s en con’s zijn…. Heel inspirerend!

  3. maureen (EVA) said,

    13/06/2011 bij 23:37

    hahaha, flexanist 🙂 wat goed!

    leuk om te lezen hoe je het gesteld hebt.


Geef een reactie

