Getest en goedgekeurd: WilmerBurger Pizza kaasvervanger

Afgelopen maand at ik veganistisch. Omdat het maar voor een maandje was kon ik de kaas wel laten. Maar omdat verschillende website en het EVA-magazine onlangs zo lovend waren over de vegan WilmerBurger Pizzakaas, moest ik die toch eens proberen. Dus maakte ik pizza.

Op de smaak niets aan te merken. Heerlijk kazig, zoals kaas hoort te zijn. Ik kan er niet meteen opplakken met welke niet-vegan kaasvariant hij zou overeenstemmen, maar hij smaakt goed af. Als een ietwat belegen of zelfs oude kaas.

Het smelten was, zoals je op de foto kan zijn, iets minder goed gelukt. Nochtans wordt de kaas verkocht als “een vegan kaas die smelt”. Toegegeven, onder de reepjes die je hier ziet liggen zat wel een laagje gesmolten kaas, dus helemaal mislukt was het niet. En eerlijk gezegd kan me dat smelten ook vrij weinig schelen. Maar bon, ik kan me inbeelden dat het voor echte vegans wel een verschil kan maken.

Een écht negatief punt vind ik het feit dat er geen voedingswaarden op de verpakking staan. Ook op de website van de fabrikant vind ik niets terug. Hoe kan ik dan in godsnaam weten wat ik binnenkrijg? En is dat eigenlijk niet verplicht om dat erop te zetten?

Algemeen genomen is het dus zeker een succes. Als ik een fulltime vegan zou worden zou deze kaas zeker regelmatig op het winkellijstje staan.

Ik kocht hem bij Veggie Deluxe. Geen idee of hij nog op andere plaatsen verkrijgbaar is. Bij de Bioshop in ieder geval niet, omdat hij niet bio is…

UPDATE: over het al dan niet smelten. Ik heb nog verschillende experimenten gedaan met de kaas, het ene al wat succesvoller dan het andere. Op de lasage (ovenschotel op 150°C, 40 min) is hij niet optimaal gesmolten. Op een boterham die ik 30 seconden in de microgolf opwarm (900 Watt) is hij zo goed als perfect gesmolten. Bizar!

 

5 reacties

  1. Branwen said,

    07/06/2011 bij 16:12

    In antwoord op je vraag; Ja, de voedingswaarde en de ingrediënten horen op de verpakking te staan.

  2. 10/06/2011 bij 13:44

    […] van de supermarkt. Aangezien ik deze pizza nog tijdens de vegan challenge maakte is de bovenkant kaasvervanger, maar je kan er ook een andere belegen of oude kaas voor […]

  3. 10/03/2012 bij 23:23

    […] 100 g strooikaas (ook die bestaat in een plantaardige versie) […]

  4. Konijnenbelt said,

    30/12/2012 bij 19:47

    Mama mia! Waar heb je die gekocht? Ik heb al bijna een jaar geen kaas meer gegeten (uitgezonderd bij mijn ouders enkele diepvriespizza’s) maar ik heb er nog bijna dagelijks zin in. Als deze goed smelt, zou ik ook eindelijk weer tosti’s, “kaas”soufflés en pastasaus met kaas kunnen eten… *kwijl* 😀

    • Tine Putzeys said,

      08/01/2013 bij 10:08

      Ik had deze indertijd gekocht bij Veggie Deluxe (online shop), maar die bestaan ondertussen blijkbaar niet meer. Geen idee waar je het nu nog zou kunnen vinden 😦


Geef een reactie

