Hoe ik 10 kilo afviel met een iPhone app

Het klinkt als het begin van een reclamefoldertje, maar het is wel degelijk realiteit. De laatste maanden ben ik 10 kilo afgevallen dankzij een iPhone app. Dat was trouwens de eerste app die ik gedownload heb, meteen nadat ik hem gekocht had. De motivatie was er dus alvast.

Tap&Track heet het ding. Een Amerikaanse app —in het Engels dus— die simpelweg calorieën telt. Je geeft een aantal basisgegevens in (lengte, geslacht, startgewicht, …). Daarnaast geef je ook aan hoe snel je gewicht wil verliezen. Ik had geen haast, dus maakte er maar meteen het minste van: 1/4 kilo per week. Iets meer dan een kilo per maand dus. Rustig aan, zodat ik me niet te veel zou moeten inhouden.

Op basis van die gegevens berekent de app automatisch hoeveel calorieën je mag binnenkrijgen op een dag. In mijn geval zat dat in het begin ergens net boven de 1400 calorieën. Om het allemaal wat concreter te maken hebben ze dat cijfer in een metertje gegoten. Elke keer je iets eet, geef je dat in en loopt het metertje verder vol. Als het helemaal vol is, heb je je maximum aantal calorieën binnen.

Gelukkig is er ook een “add exercise” knop. Als je ziet dat je metertje te snel aan het vollopen is, kan je wat calorieën “bijkopen” door te gaan sporten. Of het huis kuisen. Of boodschappen doen… En dat is maar goed, want naargelang je afvalt, mag je ook steeds minder eten om nog verder af te vallen.

Verder zijn er nog een paar leuke eigenschappen van de app:

  • Voeding ingeven is gemakkelijk, want de gigantische database is offline toegankelijk. Veel Amerikaanse merken, dat wel, maar een appel is een appel en een patat is een patat. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit grote, medium en kleine appels. Of het gewicht in gram ingeven. Er zijn ook opties voor geschilde/ongeschilde appels, gebakken appels, gekookte appels, … En dat dus voor alle soorten voeding
  • Wat er nog niet inzit kan je er zelf instoppen. In mijn geval dus veel vegetarische broodsmeersels, vleesvervangers, …
  • Je kan ook recepten aanmaken. Je geeft dan aan hoeveel porties er uit je recept gehaald worden en welke ingrediënten er inzitten. De app rekent automatisch uit hoeveel 1 portie is. Handig voor cakes en dergelijke. Of als je vaak hetzelfde kookt —iets wat bij mij veel minder het geval is.
  • In de logboeken —die je perfect kan exporteren naar je computer— vind je alle voedingswaarden terug. Ik weet dus precies hoeveel proteïne en vet ik op een dag binnen heb. Best interessant voor een vegetariër! Je kan trouwens ook een doelwaarde voor elk van deze instellen. Dit komt dan bij onder je metertje te staan.
  • Je kan elke dag (of minder vaak als je dat wil) je gewicht ingeven. Dit natuurlijk om je toegestane calorieën te berekenen, maar ook om je vooruitgang weer te geven. Niets zo motiverend als een dalende grafiek…

En het werkt!

Tenminste, voor mij toch. Ik ben iemand die graag met cijfertjes bezig is, dus dit is de ideale manier om af te vallen. In de eerste plaats is het ook een vorm van bewustwording. Ik dacht vroeger dat ik gezond at. En dat was ook zo. Veel groenten, bakken in olijfolie, smoothies. Hopen vitamines en goede voedingsstoffen. Alleen, ik at er veel te veel van!

Een voorbeeldje: één eetlepel olijfolie is 120 kcal. Dat is niet niets, zeker als je weet dat ik er maar 1400 op mag. Brood, pasta, bepaalde soorten fruit, noten, … allemaal gezond, maar je valt omver als je ziet hoeveel calorieën er in zitten. En ik maar smoothies drinken… Dankzij de app heb ik nu een veel beter zicht op wat ik mag binnenkrijgen en wat ik effectief binnenspeel.

Natuurlijk, calorieën zeggen niet alles: een Deli Choc —omnomnom— is maar 61 kcal, een medium banaan iets meer dan 100 kcal. De keuze lijkt snel gemaakt. Maar tien minuten na het eten van die Deli Choc heb ik opnieuw honger. Dus toch maar een banaan dan? Het begrip “lege calorieën” krijgt al snel een concretere betekenis: gerommel in de maag. Het duurt dus ook niet lang voor je gezondere keuzes gaat maken.

En natuurlijk de “add exercise” knop. Die magische knop die ervoor zorgt dat je aan het einde van de dag wél die Deli Choc mag eten. Ook bewegen wordt veel concreter. Als ik nu mijn huis kuis, kan ik straks een ijsje eten (meer dan dat zelfs!). Dat motiveert toch veel beter dan “dokters bevelen elke dag een half uur beweging aan”. Geloof me, je zal veel sneller de fiets nemen om ergens naar toe te gaan en trappen worden je grootste bondgenoot.

Conclusie: de app helpt. Tap&Track maakt je bewust van je voedings- en bewegingsgewoonten en helpt je motiveren, registeren en analyseren. Maar natuurlijk: het echte werk zal je nog steeds zelf moeten doen.

Ter info: ik heb geen aandelen in Tap&Track, noch in Deli Choc 😉

Geef een reactie

