Vegetarisch eten in Parijs

Ik hou van Parijs. Ooit ga ik er wonen en elke dag groenten kopen op de marktjes. Verser dan vers.

We waren al een keer in Parijs geweest, maar toen hadden we een appartement gehuurd en konden we ook effectief zelf koken. Met lekkere verse groenten en fruit van de markt. Deze keer zaten we op hotel en moesten we dus — noodgedwongen, uiteraard — elke dag uit eten.

Er zijn ondertussen een aantal vegetarische restaurantjes in Parijs, maar nog steeds minder dan je zou verwachten van het toeristisch centrum van de wereld. Maar goed, we klagen niet.

Le Passage Obligé

Enkele jaren geleden heette dit restaurant nog Victoire Suprême du Coeur en was het volledig vegetarisch. Het was toen zonder enige twijfel de beste optie voor vegetariërs in Parijs. Jammer genoeg zijn ze om één of andere reden vlees beginnen serveren. En foie gras…

Maar omdat het nog steeds dezelfde groep mensen was, wilden we het nog wel een kans geven. Ze hebben immers nog steeds een hele reeks vegetarische gerechten op de kaart staan.

Het eten is er nog steeds lekker, maar minder goed dan we ons herinnerden. Misschien waren onze verwachtingen te hoog? Misschien zijn we elders in de wereld al te veel verwend? Er waren een aantal originele gerechten: aspergebruchetta’s, champignonterrine, vegaburger met rösti bovenop, … Meer dus dan je in een klassiek restaurant zou vinden.

De “salades” die erbij geserveerd werden waren wel erbarmelijk. Bij het voorgerecht was het nog net doenbaar, maar bij het hoofdgerecht kregen we gewoon een berg rucola. Rucola alleen is niet lekker en zeker niet in bergen. Er is dus zeker ruimte voor verbetering.

De dessertjes waren ook lekker, maar wanneer zijn ze dat niet? Ik nam gewoon een chocolademoeleux — kan niet slecht zijn — maar mijn vriend nam een “île flottante”. Gewoon al om de naam zou je het doen. Het is een soort van zoete eiwitmousse die drijft op caramelcustard. Origineel en bijzonder smakelijk.

Al bij al dus een leuke plaats om te gaan eten, maar voor wie het vroegere restaurant gekend heeft zal het niet meer zo wauw zijn. En natuurlijk, je moet er tegen kunnen dat ze ook vlees serveren.

BruchettaChampignonterrineBurger

Ile flottanteMoeleux

Saveurs Végét’Halles

Dit volledig vegatarische restaurant ligt vlak bij het shopping center Les Halles. Vandaar ook de naam. Ideaal dus na een dagje shoppen. Wij gingen er lunchen, dus we hebben alleen een hoofdgerecht geproefd.

Aangezien zowat iedereen de burger bestelde, deed mijn vriend dat ook. Ik wilde wat origineler zijn en bestelde de scampi’s in citronellasaus. Les geleerd. Als iedereen de burger bestelt, bestel je ook de burger. Die was decadent lekker. De scampi’s waren ok, maar veel citronella heb ik niet geproefd. In tegenstelling tot bij Le Passage Obligé weten ze bij Saveurs Végét’Halles wel hoe ze groentjes als bijgerecht moeten serveren. Ik kreeg er quinoa, puree, sla, boontjes en gebakken champignons bij.

Lekkere tussenstop dus, al weet ik niet of ik er heel vaak zou willen eten. Het menu bestaat bijna volledig uit mock meat. En daar ben ik niet echt fan van. Toch niet in grote hoeveelheden.

BurgerScampi's

Le Potager du Marais

Als ik later dan in Parijs ga wonen, dan liefst in de Marais. Gezellig hip en vooral veel homo’s. Het kan niet anders of daar is ook lekker eten. En jawel hoor, Le Potager du Marais is een écht lekker en zelfs bio vegetarisch restaurant. Het is er erg klein — reserveren is aangeraden — maar ook erg gezellig.

Op de kaart: groentenschotels! Ook wel wat fake vlees, maar vooral originele schotels met veel groentjes. Mijn vriend bestelde een van de dagschotels. Een lasagne met spinazie. Het ding zag zwart/donkergroen van de spinazie. Heerlijk. Ik had een Croustillant de Quinoa —een quinoaburger dus— met een plak geitenkaas op. De burger was overheerlijk en de geitenkaas was net genoeg om te complimenteren, zonder te overheersen. Er lag ook een schepje van de lekkerste boontjes OOIT op mijn bord.

De dessertjes staarden ons al een tijdje aan vanuit de toog, dus daar moesten we toch ook wel van proeven. Er is een zeer uitgebreide selectie, dus kiezen was echt moeilijk. De desserts die we uiteindelijk kozen waren wel lekker, maar ondanks dat ze allebei “citroen” in hun naam hadden, smaakten ze niet echt naar citroen. Maar los daarvan wel heel lekker.

Le Potager du Marais is dus zeker een aanrader, vooral voor wie na een paar dagen Parijs het mock meat wat beu is. En ook nog: gratis water, in een lege wijnfles. Schattig en leuk.

Croustillant de quinoaLasagne

Fraisier au citronCitroen-chocoladetaart

Loving Hut

Loving Hut mag dan wel een internationale keten zijn, het menu is overal verschillend. Het is dus altijd wat afwachten wat het resultaat is.

In Parijs is Loving Hut alvast een topkeuze. Ja, ze hebben er mock meats, maar ze hebben er ook de “délice des sept mers”. Een soort van tofumousse in zeewier. Klinkt misschien niet voor iedereen even lekker, maar probeer het en je zal overtuigd zijn. Voor mij was het één van de culinaire hoogtepunten van de reis. Jammer genoeg is het een voorgerecht. Ik had er liever gewoon nog een hoopje van besteld.

Maar ook het hoofdgerecht was lekker. Ik had een vegan phô, een Thaise soep. Er zat veel koriander in. Normaal ben ik absoluut geen fan van verse koriander, maar deze soep beviel me zeer goed. Mijn vriend had een spaghetti, waarbij je ook veganistisch parmesaanstrooisel kreeg. Kleine touch, maar dat maakt het verschil.

Gelukkig was er nog ruimte voor dessert, want ze hadden er cheesecake. Vegan en zonder tofu. Extreem lekker. De chocoladetaart van mijn vriend was ook lekker, maar toch: cheesecake!!

Opgelet het is er klein en zowat alle veganisten van Parijs komen hier eten. Reserveren is dus aangeraden. In uiterste nood kan je er natuurlijk ook gewoon gaan afhalen.

Loempia'sDélices des sept mersSpaghetti

PhoCheesecakeChocoladetaart

Berko

Over cheesecake gesproken, in de Marais, niet zover van Le Potager du Marais (eigenlijk aan de overkant van de straat) vonden we Cupcakes Berko. Ze verkopen er bagels, cheesecake en überschattige cupcakes. Niet speciaal vegetarisch of veganistisch, maar zeker de moeite waard als je van die dingen houdt. En zoals je misschien kan raden ben ik iemand die daar van houdt…

CheesecakeCupcakes

Adresjes

Le Passage Obligé

29 rue du Bourg Tibourg
75004 Paris

Open 7 dagen op 7, ’s middags en ’s avonds. De uren vonden we nergens, maar we weten in ieder geval dat ze ’s avonds pas om 19u opendoen.

www.lepassageoblige.com

Saveurs Végét’Halles

41 rue des Bourdonnais
75001 Paris

Open van maandag tot zaterdag van 11u30 tot 15u en van 19u tot 23u. Zondag gesloten.

www.saveursvegethalles.fr

Le Potager du Marais

22 rue Rambuteau
75003 Paris

Elke dag, van ’s middags tot ’s avonds. Ook hier weer geen uren te vinden.

www.lepotagerdumarais.com

Loving Hut

92, Boulevard Beaumarchais

75011 Paris

Open van maandag tot donderdag van 12u tot 15u en van 18u30 tot 22u.
Op vrijdag en zaterdag van 12u tot 15u en van 19u tot 22u30.
Zondag gesloten

paris.lovinghut.fr

Berko

23 rue Rambuteau
75004 Paris

Open van dinsdag tot zondag, van 11u30 tot 19u30

www.cupcakesberko.com

8 reacties

  1. 25/06/2011 bij 13:12

    Heel erg leuke post! Ben van plan binnenkort (ooit) eens naar Parijs te gaan, dus dan gaan deze adresjes heel goed van pas komen! Ik heb onlangs nog iets gelezen over een vegan bed & breakfast in Paris (ik zal de link een andere keer doorgeven – zit nu op andere computer dan waar die op opgeslaan is).

  2. Inge said,

    25/06/2011 bij 13:36

    Wat leuk om te lezen, ik ga volgende week naar Parijs dus tips zijn altijd welkom 🙂

    Nog andere tips?

    • Tine Putzeys said,

      25/06/2011 bij 17:04

      @ Inge Een dagje picknick aan de Seine of in een van de vele parkjes is ook altijd leuk. Zeker als het zonnig gaat worden. Neem zeker wat bestek en een mesje mee. Dan kan je groenten, fruit en kaas op de marktjes kopen en daarmee gaan picknicken. Spotgoedkoop en heerlijk. Ook geen dekentje vergeten!

      @ Sara: we hebben proberen daar te reserveren, maar nooit antwoord gekregen. Ze heten trouwens “the Gentle Gourmet”. Laat me zeker weten of het de moeite is, als jij er wel zou kunnen langsgaan.

  3. @rno said,

    26/06/2011 bij 05:59

    Bij mijn weten zijn scampi’s zeedieren en dus niet vegetarisch.

  4. Tinne said,

    18/06/2012 bij 19:39

    Le potager du Marais: enkele jaren geleden gaan eten met mijn kersvers nieuw lief. Ik was hè-le-maal in vervoering. Het dessert was hemels. Ik ben er met een big smile op mijn gezicht buitengewandeld, euh, gezweefd. Inmiddels zijn we vier jaar getrouwd, en gaan we na lange tijd weer naar Parijs. Ik hoop dat het restaurantje nog steeds bestaat… Dus voor de ondernemende, romantische ziel die ’t lief wil meenemen op een tripje Parijs: weet je zeker dat zij/hij de ware is? Neem haar/hem mee hiernaartoe en alles komt goed 🙂


Geef een reactie

